Friday, April 15, 2022

Hello!

It's been a long time since my last publication in this, my dearest blog. After this hiatus, in which I was entertained by other things, such as publishing in Bocadillos de arte, blog I shared with dear colleagues and friends, that resulted in a book publication, I am now ready to retake this one on my own.

Today, April 15, 2022 is Holy Friday, day that marks, in the Christian/Catholic calendar, the Crucifiction of Jesus of Nazareth. My entry of today is about a Spanish sculpture that captures the solemnity of the event.

Thus, as my daughter says, onward!

During the XVII century, the Spanish Baroque sees the triumph of naturalism, and the style achieves its greatest expression in the School of Seville.

One of the main exponents of this school is the great sculptor Juan Martínez Montañés (b. 1568, Alcalá la Real, d. 1649, Seville), known as el dios de la madera (the god of wood). As expected, the sculptor would exert great influence on other talented plastic artists, such as Velásquez and Zurbarán, and his own pupil, the sculptor, architect, and painter Alonso Cano Almansa (Granada, February 19, 1601 – September 3, 1667 ).

The work of Juan Martínez Montañés presents an innovative type of naturalism that denotes a modern ideal of beauty, is deeply emotional and, at the same time, dignified. His figures, even those suffering torture and death, reveal a serene attitude and great inner strength.

One of the highest examples in the body of work of Juan Martínez Montañés is his Cristo de la Clemencia (Christ of Mercy), executed for the Cathedral of Seville.

                                                               Martínez Montañés. Cristo de la Clemencia (c. 1605)                                                                                                              Polychrome wood by / madera policromada por Francisco Pacheco. 190 cm.                                       Catedral de Sevilla, Spain (Wikimedia Commons)

The commissioner of the work specified in detail, perhaps exaggeratedly, the characteristics that the Christ must have. For example, it says the Christ should be held on the cross by 4 nails as described in the Revelations of Saint Bridget, "He must be alive, just before dying, with his head tilted to the right and looking at the faithful kneeling at his feet...“(Junta de Andalucía). Naturally, the sculptor followed the instructions of the patron to the letter; Martínez Montañés' crucified Christ is a faithful expression of Christian theology, as prescribed. However, this is not an impediment for the artist to imbue the figure with his style in all the details; the result, a beautiful image of an elevated artistic expression.

With his innovative naturalism in polychromate wood carving, the sculptor presents us with a moving image of supreme mercy, without resorting to Castilian drama. The anatomically perfect Christ figure is almost nude, only covered with the detailed folding of the perizoma (loincloth). The idealized, and at the same time believable, dying Christ is characterized by its soft modelling. Despite the physical suffering and the immeasurable sacrifice, the divine face radiates serenity, and infinite compassion.

Detail / Detalle (Wikimedia Commons)

Believer or not, how can anyone remain unmoved before this Christ of Mercy?___________________________________________________________________________________

Traducción al castellano

Durante el s. XVII, el Barroco ve el triunfo del naturalismo, alcanzando este su mayor expresión en la Escuela de Sevilla.

Uno de los más grandes exponentes de dicha escuela es el gran maestro escultor Juan Martínez Montañés (n. 1568, Alcalá la Real, m. 1649, Sevilla). Martínez Montañés es aun hoy conocido como el dios de la madera. Como es de esperarse, el escultor ejercerá una gran influencia sobre otros artistas grandes plásticos como son Velásquez y Zurbarán, y su propio pupilo, el escultor, arquitecto y pintor Alonso Cano Almansa (Granada, 19 de febrero de 1601 – 3 de septiembre de 1667).

La obra de Juan Martínez Montañés nos ofrece un novedoso naturalismo que denota un ideal de belleza moderno, muy emotivo y a la vez digno. Sus personajes revelan una actitud serena, y gran fuerza interior.

Una de las expresiones más elevadas en la obra de Juan Martínez Montañés es su Cristo de la Clemencia, ejecutado para la Catedral de Sevilla.

La comisión de la obra especifica al detalle, quizás exageradamente, las características que deberá ostentar el Cristo. Por ejemplo dice, el Cristo debía estar sostenido en la cruz por 4 clavos como fue descrito en las Revelaciones de Santa Brígida, “ha de estar vivo, justo antes de morir, con la cabeza inclinada hacia la derecha y mirando a los fieles arrodillados a sus pies...“ (Junta de Andalucía). Naturalmente, el escultor sigue puntualmente las instrucciones del mecenas; el Cristo crucificado de Martínez Montañés debe una expresión de la teología cristiana, como es prescrito. Sin embargo, esto no es impedimento para que el artista deje en la imagen la impronta de su estilo en todos los detalles, y esta resulte una bellísima y muy elevada expresión artística.

Con su novedoso naturalismo en la talla sobre madera policromada, el escultor nos presenta una conmovedora imagen de suprema misericordia, sin necesidad de recurrir al dramatismo castellano. El suave modelado del anatómicamente perfecto casi desnudo, solo lo viste el detallado plegado del perizoma (paño de pureza), el artista nos regala con una imagen idealizada, y a la vez verosímil, del Cristo muriente, quien, a pesar del sufrimiento físico y el inconmensurable sacrificio, irradia serenidad, e infinita compasión.

Creyente o no, ¿cómo no dejarse conmover frente a este Cristo de la Clemencia?






 

No comments:

Post a Comment